OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
„Lepšie je vyhorieť, než upadnúť do zabudnutia“, spieval tridsiatnik Neil Young v jednom zo svojich mnohých hitov na konci sedemdesiatych rokov. Zdá sa, že dnes už takmer sedemdesiatročnému kanadskému veteránovi zďaleka nehrozí ani jedna z možností.
Pravda, nebyť „Freedom“, zlomového albumu po dlhej sérii unavených albumov a nedotiahnutých experimentov, mohli sme dnes na Neila Younga spomínať ako na jednu z mnohých zabudnutých legiend.
Nastupujúca obroda alternatívnej hudby, ktorej poprední predstavitelia neskrývali obdiv k jeho tvorbe, prispela k vytvoreniu niekoľkých zaujímavých počinov, ktorými starnúci rocker stíhal držať krok s o pár generácií mladšími hudobníkmi.
V nasledujúcich rokoch stihol priebežne obmieňať repertoár tradičnejšími rockovými počinmi ako „Ragged Glory“, koncepčným albumom „Greendale“ (so sprievodnou kapelou CRAZY HORSE, účinkujúcou zvyčajne na jeho tvrdších počinoch) alebo country klasikami, kde si často vystačil sám (album „Praire Wind“ nahraný po porážke).
Neradno zabudnúť ani na kultový soundtrack k Jarmuschovmu netradičnému čiernobielemu westernu „Dead Man“, nedávny prekvapivý experiment „Le Noise“ a trochu zabudnutý „Mirror Ball“, ktorým zachraňoval zvnútra sa rozkladajúci PEARL JAM.
Tieto nadčasové kúsky sa oplatí oprášiť kedykoľvek, kým dobový a pre Younga typicky trochu naivne politicky angažovaný počin „Living With War“ upadol rýchlo do zabudnutia.
Kým iní zaslúžilí umelci brázdia svet nostalgickým a vykalkulovaným plnením očakávaní fanúšikov, bilancujú často niekoľkými zbierkami najväčších hitov, chrlia početné remastre alebo vyprázdňujú archív, Neil Young ostáva stále rovnako nepredvídateľný.
Keď si koncom minulého roka vystrihol na záver koncertu PEARL JAM v Toronte klasiku „Rockin´ in The Free World“, bolo jasné, že k zaslúženému odpočinku sa ešte ani zďaleka nechystá. Je tomu len pár mesiacov, čo vyšla zbierka svojsky upravených folkových klasík s názvom „Americana“, a partia dôchodcov sa hlási o slovo opäť. A tentokrát hneď s dvojalbumom.
Už po prvých minútach je zrejmé, že páni sú pri chuti. Rozťahané skladby sú plné improvizácií, ktorým dominuje nezameniteľná Youngova gitara, a často prevažujú nad odspievanými časťami. Napriek tomu, že niektoré skladby so zarážajúcou ľahkosťou prekračujú štvrťhodinovú dĺžku a úvodná „Driftin’ Back“ dokonca pokorí polhodinovú hranicu, na „Psychedelic Pill“ prekvapivo niet príliš veľa momentov, pri ktorých by poslucháč strácal pozornosť. Aj tie najdlhšie kompozície plynú hladko a prirodzene, pričom ich pohromade až hypnotická monotónnosť.
Po hudobnej stránke neprináša „Psychedelic Pill“ nič zásadné a nové, čo by sa už minulosti v Youngovej tvorbe neobjavilo. Dlhšie skladby neraz pripomenú éru kolaborácie s PEARL JAM na albume „Mirror Ball“. Kratšie kúsky ako titulná skladba či „She’s Always Dancing“ odkazujú na samotné začiatky, hlboko do šesťdesiatych rokov.
Nechýbajú ani občas typicky kostrbaté texty – komentáre na adresu modernej hudby a Youngom často zdôrazňované opovrhovanie digitálnym formátom („Driftin’ Back“), životné bilancovanie („Ramada Inn“) a zároveň trochu zbytočná, vidiekom páchnuca „Born In Ontario“.
Niektoré riffy a melódie chvíľami až príliš okato pripomínajú nosné témy starších hitov, prevládajúca nostalgická nálada však usvedčuje skôr zo zámerných vsuviek, než z vykrádania seba samého. Vrchol prichádza v štvrťhodinovej „Walk Like Giant“, vôbec pritom nemusia prekážať refrén pripomínajúci „Like Hurricane“ a burácajúce riffy z jej konca akoby vystrihnuté zo soundtracku „Dead Man“.
Young sa aktuálnym počinom radí k ostatným legendárnym bardom rockovej scény. Aj Waits, Dylan a Cohen prišli v posledných mesiacoch - napriek pokročilému veku - s mimoriadne silnými doskami. Oveľa bližšie než k tradičnejšie pôsobiacemu Dylanovi alebo Cohenovej hĺbavej poézii má Young k neučesanej a konvenciami neraz pohŕdajúcej tvorbe Toma Waitsa. Eddie Vedder nepreháňal, keď ho na spomínanom koncerte v Toronte premenoval na Young Neila.
Kým iní zaslúžilí umelci brázdia svet nostalgickým a vykalkulovaným plnením očakávaní fanúšikov, bilancujú často niekoľkými zbierkami najväčších hitov, chrlia početné remastre alebo vyprázdňujú archív, Neil Young ostáva stále rovnako nepredvídateľný. A čo je najdôležitejšie, stále má čo povedať.
8 / 10
Neil Young
- gitara, spev
Poncho Sampedro
- gitara
Billy Talbot
- basgitara
Ralph Molina
- bicie
Dan Greco
- tamburina
1. Driftin' Back
2. Psychedelic Pill
3. Ramada Inn
4. Born In Ontario
5. Twisted Road
6. She's Always Dancing
7. For The Love Of Man
8. Walk Like a Giant
9. Psychedelic Pill (Alternate Mix)
Psychedelic Pill (2012)
Americana (2012)
Le Noise (2010)
Fork In The Road (2009)
Chrome Dreams II (2007)
Living With War (2006)
Prairie Wind (2005)
Greendale (2003)
Are You Passionate? (2002)
Silver & Gold (2000)
Broken Arrow (1996)
Mirror Ball (1995)
Sleeps With Angels (1992)
Harvest Moon (1992)
Ragged Glory (1990)
Freedom (1989)
Eldorado (1989)
This Note´s For You (1988)
Life (1987)
Landing On Water (1986)
Old Ways (1985)
Everybody´s Rockin´ (1983)
Trans (1982)
Re-ac-tor (1981)
Hawks & Doves (1980)
Rust Never Sleeps (live) (1979)
Comes A Time (1978)
American Star ´N Bars (1977)
Zuma (1975)
Tonight´s The Night (1975)
On The Beach (1974)
Time Fades Away (1973)
Harvest (1972)
After The Gold Rush (1970)
Everybody Knows This Is Nowhere (1969)
Neil Young (1968)
Vydáno: 2012
Vydavatel: Reprise
Stopáž: 87:41
Produkce: Neil Young, John Hanlon, Mark Humphreys
Studio: Audio Casa Blanca, Broken Arrow Ranch, Redwood City, CA
takýmto majstrom sa dá veriť...
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.